Information om hantering av personuppgifter finns i Prime Flytt dataskyddspolicy, tillgänglig på vår webbplats www.primeflytt.se
1. Leverantör/kund
Prime Flytt , Kapplandsgatan 16, 507 44 Borås, tillhandahåller flyttjänster och tilläggstjänster.
2. Prime Flytt's tjänster
Prime Flytt organiserar och utför flyttjänster inklusive tilläggstjänster som köp av flyttkartonger och flyttstädning.
2.1. Grundläggande tjänster
Inkluderar planering, ankomst och avfärd av transportfordon, lastning och avlastning av flyttgods, samt bränsle och material för korrekt lastning.
2.2. Tilläggstjänster
Kunden kan boka tilläggstjänster som nedmontering av möbler, packning och uppackning av flyttgods, samt flyttstädning mot extra kostnad.
... (Övriga punkter bibehålls)
**Flyt Tjänstens pris:****************** 750 kr/timme efter rutavdrag. En lastbil på 20 km³ tar cirka 2 timmar att lasta på och 2 timmar att lasta av.
Flyttstädnings pris:** *********************30 kr/km² efter rutavdrag.
3. Ingående av avtal
De tjänster som Prime Flytt ska utföra konkretiseras före avtalets ingående. Kunden kan begära information från Prime Flytt om flyttjänster via Prime Flytts webbsida, per e-post eller telefon. Online sker detta genom att kunden fyller i de uppgifter som efterfrågas i beställningsformuläret på Prime Flytts webbsida.
Uppgifterna måste vara korrekta. Dessa ligger till grund för Prime Flytts beräkning av kostnader och planering för hur flytten senare ska genomföras. Kunden ansvarar för felaktig, oklar eller bristfällig information. Felaktig, oklar eller bristfällig information kan medföra merkostnader eller leda till att flytten inte kan genomföras på den planerade dagen.
Utifrån kundens information tar Prime Flytt fram ett konkret kostnadsförslag. Vanligtvis kommer en medarbetare från Prime Flytts försäljningsavdelning att samråda med kunden via telefon. Här kommer kundens information att diskuteras en gång till, såsom på- och avlastning, adresslista med flyttgods och pris. Prime Flytt baserar sin offert på kundens information och skickar denna till kunden via e-post. Om kunden är nöjd med offerten kan kunden, genom ett färdigt formulär på Prime Flytts webbsida, se sin sammanställda information, vilket ger kunden möjlighet att kontrollera om informationen stämmer och vid behov manuellt korrigera den. Alternativt kan kunden meddela Prime Flytt per telefon att kunden accepterar offerten, ge ytterligare detaljer om det avsedda uppdraget samt komplettera med eventuell information som saknas.
Om begärd information har inkommit och uppgift om de begärda tjänsterna, flyttdatum, tidsperiod för tjänsten är specificerade samt att betalning har fastställts, föreligger ett anbud från Prime Flytt om att utföra flytten för det överenskomna priset. Kunden kan sedan boka flytten enligt dessa villkor direkt på Prime Flytts webbsida eller via telefon.
Om kunden bokar flytt avtalet genom bekräftelse av anbudet (via bekräftelse-knappen på webbsidan), kommer kunden, beroende på vald betalningsmetod, att betala direkt i samband med bokningsförfarandet eller på annat sätt som anges i avsnitt 7.
Prime Flytt bekräftar uppdraget till kunden (uppdragsbekräftelse). Denna uppdragsbekräftelse innehåller avtalsvillkoren för det ingångna avtalet.
Prime Flytt använder de uppgifter (data) som kunden har delat med sig av för att uppfylla och utföra uppdraget. En överföring av data sker till parter som anlitats för utförande av uppdraget. När uppdraget slutförts och full betalning erlagts, spärras uppgifterna från vidare användning och raderas i enlighet med tillämpliga lagar och andra föreskrifter.
I övrigt hänvisas till Prime Flytts villkor.
5.1. Kunden måste ge korrekta uppgifter om på- och avlastningsplatserna och annan relevant information.
5.2. Kunden måste skicka en komplett lista över flytt godset till Prime Flytt vid bokningen.
5.3. Kunden måste förbereda flytten i tid, inklusive packning av flytt godset, om inte tilläggstjänster har bokats.
5.4. Kunden måste skaffa parkeringstillstånd om nödvändigt, om inte bokat som tilläggstjänst från Prime Flytt.
5.5. Kunden måste tillhandahålla alla nödvändiga dokument och tillstånd för flytt godset.
5.6. Kunden måste säkra rörliga eller elektriska delar för transport.
5.7. Kunden måste vara närvarande vid på- och avlastningsplatser för att skriva på arbetspapper. Annars måste en fullmaktshavare närvara med fullmakten. Vid förseningar på grund av kundens frånvaro kan en schablonersättning på SEK 250,- per påbörjad halvtimme per närvarande flyttpersonal krävas av Prime Flytt.
Om tillträde inte är möjligt till på- eller avlastningsplatsen, måste kunden godkänna eventuella parkeringsböter. Om kunden ger felaktig information om tillgängligheten för lastning eller hiss, kan extra kostnader uppstå och faktureras av Prime Flytt.
6.1. Eftersom avtalet endast ingås med Prime Flytt ska kundens instruktioner och meddelanden om uppdragets genomförande alltid meddelas till Prime Flytt skriftligt.
6.2. Det är viktigt att notera att flyttbolagets medarbetare, dvs. de personer som genomför flytten på plats, inte har någon fullmakt och därför inte har rätt att rättsligt representera Prime Flytt. Om kunden önskar beställa vissa tilläggstjänster på plats i samband med flytten och dessa tilläggstjänster också kan utföras eller det kan förutses att det krävs extra arbete, ska dessa tjänster och extra arbeten dokumenteras och bekräftas på plats.
6.3. Kundens betalning till medarbetare på plats sker med befriande verkan gentemot Prime Flytt endast om betalningen görs via ett av Prime Flytts godkända elektroniska betalningsmedel enligt punkt 7.1. Medarbetare på plats är inte berättigade att motta kontant betalning från kunden. Utförd betalning av kunden, som inte gjorts via ett av Prime Flytts godkända elektroniska betalningsmedel, anses inte ha skett med befriande verkan gentemot Prime Flytt.
6.4. Dricks kommer inte att avräknas från belopp som Prime Flytt fakturerar för uppdraget.
6.5 Det är viktig att när kunden inte vill boka sin flytt med backlista och väljer antal lastbilar istället att veta att storleken på lastbilen ligger på 18 kvm³ till 20 kvm³ (en standard flyttlastbil som kan köras med B-körkort). Om kunden erbjuds en lastbil i sitt offert så betyder det att flyttpersonalen ska fylla en lastbil enligt informationerna ovan. Om uppdraget behöver mer än en lastbil (att köra en gång till eller att skicka en extra lastbil) blir det extra tillägg för det extra arbete som ska ske.
6.6 När kunden vill reklamera tjänsten så reklameras det skriftligt till support@primeflytt.se Reklamationer hanteras separat än fakturan och betalas separat till kundens bankkonto. Kunden måste lämna skriftligt sitt bankkontonummer via e-post för att kunna få sin ersättning betald. Hanteringen av reklamationen påbörjas efter att fakturan blir betald och bokförd i Prime Flytt AB:s bankkonto.
6.7 Kunden ska alltid ha hemförsäkring för sin bostad. Prime Flytt ska täcka självrisken för hemförsäkringen om något föremål blir skadat under utförandet av tjänsten.
7.1. Hos Prime Flytt kan betalning ske genom följande betalsätt: förhandsbetalning/banköverföring, kreditkort och vid var tidpunkt tillhandahållna betallösningar (såsom Paypal/Klarna). I enskilda fall förbehåller sig Prime Flytt rätten att inte använda sig av det betalsätt som kunden har valt samt hänvisa till ett annat betalsätt. Kund som har valt en betallösning (såsom Paypal/Klarna) kan inte vid en senare tidpunkt välja en annan av Prime Flytts tillhandahållna betallösningar. Vid betalning via betaltjänstleverantör gäller för betalningen tjänsteleverantörens villkor.
7.2. Kunden ska, i samband med kundens bokning av flyttavtal (se avsnitt 3), välja vilken betalningstjänst man ska använda sig av. Om kunden väljer betalningsmetoden faktura så tillkommer en avgift på 60 SEK som faktureringsavgift. Kreditupplysning kan genomföras om man väljer att betala genom faktura.
7.3. Så snart uppdragsgivaren har ett anspråk gentemot en tjänstegren eller arbetsgivare för kostnader i och med flytten (ordervärdet) ska denna plats anges och överenskommen och fortfarande utestående ersättning för flyttkostnader genast betalas till Prime Flytt.
De priser som anges av Prime Flytt till kunden innefattar moms, om detta är aktuellt.
7.4. Om det efter avtalets ingående uppstår merkostnader för Prime Flytt inom ramen för tjänstens utförande, t.ex. på grund av felaktiga eller ofullständiga uppgifter från kunden, ändrad leveranssträcka eller otillräckligt uppfyllande av de i punkt 5 angivna skyldigheterna, förbehåller sig Prime Flytt rätten att fakturera kunden för dessa merkostnader i enlighet med pris- och tjänsteförteckningen. Detta ska även gälla om kunden efter att avtalet har uppfyllts önskar utvidga tjänstens omfattning, t.ex. genom bokning av ytterligare tjänster.
7.5. Om kunden avbryter flyttavtalet enligt punkt 8 i dessa allmänna villkor är kunden införstådd med att Prime Flytt kan kräva betalning enligt avtalet via det valda betalsättet.
7.6. En rätt till avräkning för kunden uppstår endast om kravet har fastställts rättsligt eller om det inte har bestridits eller godkänts av oss. Kunden har dessutom endast retentionsrätt om och i den mån dennes motfordran uppgår till det avtalade förhållandet.
7.7. Om inte annat har avtalats (t.ex. avtalad delbetalning, köp på faktura, avbetalning) ska betalningskrav från Prime Flytt betalas inom 10 dagar efter att fakturan har mottagits. Om kunden är försenad med någon av sina avtalsförpliktelser kan samtliga av dennes fordringar genast åberopas.
7.8. Om kunden i fall av försenad autogirering på grund av otillräckliga medel, att kontot har raderats eller oberättigade invändningar inte har inkommit med betalning ska kunden stå för de kostnader som uppstår på grund av förseningen.
7.9. Förseningsavgifter måste betalas av kunden. För välgrundade betalningspåminnelser begär Prime Flytt SEK 60 inkl. moms, vid upphävd girering är kunden ersättningsskyldig för de uppsägningsavgifter som banken har beräknat.
8.1. Ingen ångerrätt gäller för flyttjänster enligt lagstiftningen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
8.2. Kundens uppsägningsrätt:
Kunden kan säga upp avtalet när som helst. Vid uppsägning kan Prime Flytt kräva ersättning för utförda tjänster.
8.3. Avbeställningsrätt för kunden:********************************
- Avbeställning senast 15 dagar före flyttdagen: 20 % av avtalspriset.
- Avbeställning mellan 15 och 8 dagar före flyttdagen: 50 % av avtalspriset.
- Avbeställning mindre än 7 dagar före flyttdagen: 100 % av avtalspriset.
8.4. Uppsägningsrätt för Prime Flytt:
Prime Flytt kan säga upp avtalet om de inte kan utföra tjänsterna på grund av oförutsedda omständigheter.
9.1. Kunden kan ändra flyttdatumet om det är mer än 14 dagar framåt i tiden***************************** från ursprungliga datumet. En administrativ avgift på SEK 490,- tillkommer.
9.2. Kunden kan välja flexibelt flyttdatum med reducerat pris och välja flytt inom en tidsram från det valda datumet. Senare ändringar är inte möjliga.
10.1. Svensk lag gäller för avtal mellan Prime Flytt och kunder.
10.2. Tvist ska i första hand lösas genom frivillig överenskommelse. Vid tvist kan kunden vända sig till Konsumentverket eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för konsumenttvister. För näringsidkare är Stockholms tingsrätt första instans.
Prime Flytt ansvarar enligt flyttavtalet inklusive dessa allmänna villkor. Dessa ansvarsprinciper gäller även vid gränsöverskridande transporter som börjar eller avslutas i Sverige, även om olika transportmedel används.
Prime Flytt ansvarar för skador som orsakats genom förlust eller skada på godset under transporten fram till överlämnandet eller genom att leveranstiden överskridits, så länge godset var i Prime Flytts besittning. Prime Flytt är skyldigt att ersätta kunden för skada som denne tillfogats till följd av dröjsmål, fel eller skada på eller förlust av flyttgods, om Prime Flytt inte visar att händelsen beror på hinder eller omständigheter utanför Prime Flyttkontroll som Prime Flytt skäligen inte kunde ha förväntat och vars följder Prime Flyttheller inte skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit vid avtalets ingående. Prime Flytt ansvarar inte för indirekt skada, följdskada eller ren förmögenhetsskada.
Konsument Prime Flytts ersättningsskyldighet gentemot kund som är konsument omfattar inte skada eller förlust i näringsverksamhet och är i sin helhet begränsad till ett belopp per hushåll motsvarande 20 gånger det prisbasbelopp enligt socialförsäkringsbalken (2010:110) som gällde vid tidpunkten för ersättnings ansvarets uppkomst. Ersättningen utgår inte för affektionsvärde.
Näringsidkare Prime Flytts ersättningsskyldighet gentemot kund som är näringsidkare är begränsad till: 1. 30 prisbasbelopp sammanlagt per uppdrag, 2. ett belopp uppgående till ett halvt prisbasbelopp för varje enhet, vars vikt är högst 25 kg, 3. två procent av prisbasbeloppet för enhet, vars vikt överstiger 25 kg. Med enhet förstås även sammanhörande föremål såsom dator med tillhörande bildskärm och tangentbord eller dylikt samt möbelgrupp, set, serie, etc. Med prisbasbelopp avses det prisbasbelopp enligt socialförsäkringsbalken (2010:110) som gällde vid tidpunkten för ersättnings ansvarets uppkomst.
Prime Flytt ansvarar inte för skada, förlust eller minskning som orsakas av:
fel eller försummelse eller handlande från kundens sida, såsom dennes felaktiga handhavande, packning, uppackning, lastning, stuvning eller lossning av flyttgods, ofullständiga eller felaktiga märken eller nummer på kollina eller kundens felaktiga anvisningar eller försummelse att lämna upplysningar i enlighet med punkt 3 i dessa villkor; flyttgodsets beskaffenhet som gör det särskilt utsatt för fara att minskas eller skadas, trots Prime Flytt fackmässiga och normala hantering såsom ömtålig elektronisk utrustning, datorer och annan IT-utrustning, TV-apparater, lampor, instrument, klockor, gips- eller förgyllda föremål, levande växter, temperaturkänsligt flyttgods, inbegripet obetydliga skador på polerade ytor; radioaktiv strålning, händelser på grund av krig eller krigsliknande förhållanden, samhälleliga oroligheter, strejk, lockout, blockad, myndigheters ingripande, naturhinder eller annan force majeure; föremålets bristfälliga beskaffenhet. Ersättning utgår inte för skada på eller minskning eller förlust av innehållet i lådor, korgar och skåp, såvida inte Prime Flytt ombesörjt packningen.
Om skadan inträffar i kundens hem och täcks av hemförsäkringen, betalar Prime Flytt kundens självrisk om inget fel begåtts av flyttpersonalen. Ersättning för skada på eller förlust av flyttgods baseras på dess värde vid skadetillfället, utan ersättning för affektionsvärde eller efterföljande värdeminskning efter reparation.
Det är möjligt att avtala om utökad ansvarighet med Prime Flytt eller teckna en transport varuförsäkring. Specifika försäkringskrav gäller vid lagring av flyttgods.
Ansvarsfrihet och begränsningar är giltiga så länge som Prime Flytt inte agerat med uppsåt och kännedom om skadans förekomst, även för underleverantörer.
Samma ansvarsbestämmelser gäller för underleverantörer som för Prime Flytt när det gäller godset i deras besittning. För skador på andra egendomar orsakade av underleverantören är denne ansvarig, och Prime Flytt överlämnar eventuella skadeståndsanspråk till kunden.
Den som vill begära ersättning av Prime Flytt för att flyttgods minskats, skadats eller förlorats, ska inom sju dagar ge Prime Flytt meddelande härom (reklamation). Reklamation och underrättelse om ersättningsanspråk ska ske skriftligen.
Konsument Om kunden vill framställa anspråk mot Prime Flytt fel, skada, förlust eller dröjsmål ska kunden underrätta Prime Flytt om detta inom skälig tid efter det att kunden märkt eller bort märka felet, skadan, förlusten eller dröjsmålet. Reklamation får dock inte ske senare än tre år efter det att uppdraget avslutades.
Näringsidkare Sker reklamation senare än sju dagar från det att godset utlämnas av Prime Flytt åligger det den som framställer ersättningsanspråk mot Prime Flytt att visa att minskningen, skadan eller förlusten inträffat innan flyttgodset utlämnats av Prime Flytt. Minskning eller skada som är synlig vid flyttgodsets mottagande ska dock, vid äventyr av talans förlust, reklameras omedelbart när Prime Flytt utlämnat flyttgodset.
Reklamation som avser annat än skada på eller minskning eller förlust av flyttgodset ska göras inom 14 dagar efter den dag då kunden fått eller borde ha fått kännedom om de omständigheter som grundar ersättningsskyldighet för Prime Flytt. Om sådan reklamation inte skett har kunden förlorat sin talerätt.
Talan mot Prime Flytt ska väckas inom ett år.
Tiden ska räknas:
vid minskning, skada eller dröjsmål från dagen då flyttgodset utlämnades till kunden eller annan anvisad mottagare; vid förlust från trettionde dagen efter utgången av avtalad tid för utlämnandet eller annars från sextionde dagen efter det att Prime Flytt mottog flyttgodset. Om talan ej väckts inom nu angiven tid är kundens talerätt förlorad (preskription).